Biuletyn Informacyjny - marzec 2025
- banaszewska.pl
- 31 mar
- 12 minut(y) czytania

ZDROWIE
4 marca 2025 roku został opublikowany projekt Rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
Nowelizacja rozporządzenia stanowi odpowiedź na zawyżoną w stosunku do pozostałych warunków i kryteriów punktację warunku dotyczącego personelu wskazanego w załączniku nr 13 do rozporządzenia w zakresie „Programu: ortodontyczna opieka nad dziećmi z wrodzonymi wadami części twarzowej czaszki”. Zgodnie z brzemieniem warunku określonym w kategorii „Personel”. „Pozostały personel, o którym mowa w § 2 pkt 4 lit. c–d rozporządzenia stomatologicznego –100% czasu pracy poradni” oferent może uzyskać aż 55 pkt na 100 możliwych, włącznie z wagą punktową określoną w części wspólnej dla zakresów świadczeń określonych w załączniku nr 13. Kryterium decydującym o wyborze oferty nie powinno być wyłącznie kryterium dotyczące zapewnienia personelu pomocniczego: higienistki stomatologicznej lub asystentki stomatologicznej, za spełnienie którego oferent może uzyskać 55 punktów. Najważniejszą intencją musi być zapewnienie realizacji świadczeń przez podmioty, które spełniają kryterium ciągłości udzielanych świadczeń przez co rozumie się doświadczenie podmiotu w udzielaniu określonych świadczeń, jak również kryterium dostępności, jakości nie tylko w kontekście personelu, ale także w zakresie spełnienia norm ISO. Proponuje się zatem obniżenie punktacji z 55 do 10 punktów dla kryterium w kategorii „Personel”. Ponadto w zakresie leczenia żywieniowego projekt przewiduje możliwość przyznania świadczeniodawcy dodatkowego punktu podczas postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie szpitalne oraz świadczeń zdrowotnych kontraktowanych odrębnie, w zakresie: żywienie dojelitowe i/lub pozajelitowe za posiadanie certyfikatu Szpitala Dobrej Praktyki Żywienia Klinicznego.
5 marca 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu z dnia 4 marca 2025 roku w sprawie uruchomienia rezerwy ogólnej uwzględnionej w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2025 rok
W planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2025 rok została zmniejszona kwota określona jako "obowiązkowy odpis na rezerwę ogólną" z 1 731 747 tys. zł do 0 tys. zł oraz zwiększona kwota określona jako "koszty świadczeń opieki zdrowotnej" ze 183 743 790 tys. zł do 185 475 537 tys. zł.
12 marca 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
Projekt ustawy zakłada rozwiązania mające na celu:
ograniczenie promocji napojów alkoholowych
zmniejszenie dostępności alkoholu,
zmniejszenie wysokiego spożycia alkoholu,
ochronę bezpieczeństwa konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży – w tym zakresie zaproponowano, aby naczynia, w których dostarcza się napoje alkoholowe do miejsc
sprzedaży, mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu,
zaostrzenie przepisu karnego penalizującego prowadzenie nielegalnej reklamy lub promocji napojów alkoholowych.
Proponowane zapisy ustawy nakazują aby wygląd naczyń, w których dostarcza się napoje alkoholowe do miejsc sprzedaży, oraz wygląd i treść umieszczanych na nich informacji nie mógł:
zachęcać do spożywania napojów alkoholowych przez osoby do lat 18,
łączyć spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami,
zawierać stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych,
zachęcać do nadmiernego spożycia alkoholu,
przedstawić abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,
podkreślać zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego,
wywoływać skojarzeń napoju alkoholowego z:
a) atrakcyjnością seksualną,
b) relaksem lub wypoczynkiem,
c) nauką lub pracą,
d) sukcesem zawodowym lub życiowym.
budzić wątpliwości ani wprowadzać w błąd w zakresie identyfikacji napojów alkoholowych,
uniemożliwiać odróżnienie napojów alkoholowych od innych środków spożywczych, w szczególności od środków spożywczych przeznaczonych dla dzieci.
Napoje alkoholowe, które zostały wprowadzone do obrotu przed dniem wejścia w życie ustawy w naczyniach nie spełniających wymagań określonych w dodawanych postanowieniach ustawy będą mogły pozostać w obrocie do 31 stycznia 2026 roku.
Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy przez promocję napojów alkoholowych rozumie się publiczną degustację napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych. W art. 1 pkt 1 projektu ustawy proponuje się nadać nowe brzmienie temu przepisowi ustawy definiującemu określenie promocji napojów alkoholowych przez uzupełnienie go o: sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych.
Proponuje się także aby zakazem promocji objąć także piwo.
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż detaliczną zostaną zobowiązani do zażądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy w przypadku wątpliwości co do ukończenia przez nabywcę 18. roku życia, a
także do odmowy sprzedaży lub podania napoju alkoholowego w przypadku nieokazania przez nabywcę dokumentu stwierdzającego wiek.
Przedsiębiorcy produkujący napoje alkoholowe zobowiązani będą do stosowania przepisów ustawy dotyczących:
materiału, z którego mogą być wykonane opakowania w których ilość nominalna napoju alkoholowego nie przekracza 300 ml,
wyglądu opakowań oraz wyglądu i treści umieszczanych na nich informacji,
postaci alkoholu (wyłącznie płynna).
17 marca 2025 roku zostało opublikowane obwieszczenie Ministra Zdrowia w sprawie wysokości zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarza stażysty i lekarza dentysty stażysty
Na podstawie art. 15i ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty Minister Zdrowia ogłosił, że:
do 30 czerwca 2025 r. wysokość zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego dla lekarza stażysty i lekarza dentysty stażysty wynosi 6 798 zł;
od 1 lipca 2025 r. wysokość zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego dla lekarza stażysty i lekarza dentysty stażysty wynosi 7 773 zł.
18 marca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie współdziałania między organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony Środowiska w zakresie zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych, które mogą być przenoszone ze zwierząt na ludzi lub z ludzi na zwierzęta
Projekt rozporządzenia przewiduje dodanie w § 6 w pkt 1 lit. m w brzmieniu „zakażenia wirusem zachodniego Nilu”. Tym samym rozpoznanie u zwierząt zakażenia wirusem zachodniego Nilu oraz stwierdzenie obecności wirusa zachodniego Nilu w próbkach do badań pobranych od zwierząt będzie stanowić okoliczność, w której powstaje obowiązek po stronie powiatowego lekarza weterynarii niezwłocznego, nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili powzięcia tej informacji, poinformowania o tym właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Jednocześnie w załączniku do rozporządzenia w tabeli w kolumnie dotyczącej zakażeń i chorób zakaźnych występujących u zwierząt dodano lp. 19 w brzmieniu „zakażenie wirusem zachodniego Nilu”.
18 marca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniający rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej
W załączniku nr 1 do rozporządzenia w ramach badania bilansowego wykonywanego na etapie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dodano badanie przesiewowe w kierunku hipercholesterolemii rodzinnej z uwzględnieniem badań: cholesterol całkowity, cholesterol HDL, cholesterol LDL, triglicerydy, cholesterol nie-HDL (wartość wyliczana). Aktualnie badanie profilu lipidowego finansowane jest w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, ale nie stanowi ono badania przesiewowego jako elementu bilansu zdrowia.
Ponadto do rozporządzenia dodano załącznik nr 7 „Moje zdrowie – bilans zdrowia osoby dorosłej.” Bilans zdrowia dorosłych to okresowo wykonywana, kompleksowa ocena stanu zdrowia, którą rozpoczyna pogłębiony wywiad realizowany zgodnie z kwestionariuszem. W ramach świadczenia są wykonywane określone badania laboratoryjne. Na podstawie analizy odpowiedzi z kwestionariusza oraz wyników badań będzie przygotowywany Indywidualny Plan Zdrowotny, w którym będą określone zalecenia oraz zaplanowane interwencje prozdrowotne. Bilans zdrowia będzie wykonywany u każdej osoby dorosłej, niezależnie od wywiadu zdrowotnego, po ukończeniu 20 roku życia. Ocena stanu zdrowia będzie dokonywana w obszarze: stylu życia, wywiadu rodzinnego (m.in. choroby uwarunkowane genetycznie), chorób sercowo-naczyniowych, nowotworowych, zdrowia psychicznego, uzależnień, realizacji szczepień zalecanych. Zakres bilansu będzie uzależniony od wieku i płci pacjenta oraz wcześniej rozpoznanych u niego czynników ryzyka lub chorób przewlekłych. Osoby w wieku 20–49 lat będą wykonywały bilans zdrowia nie
częściej niż raz na 5 lat, a osoby w wieku 50 lat i więcej nie częściej niż co 3 lata.
19 marca 2025 roku weszło w życie zarządzenie Nr 19/2025/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 18 marca 2025 roku zmieniające zarządzenie w sprawie dofinansowania programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w obszarze edukacji w zakresie osteoporozy i wczesnego wykrywania osteoporozy
W dotychczas obowiązującym zarządzeniu wprowadzono następujące zmiany:
Nadano nowe brzmienie załącznikowi nr 1 do zarządzenia na podstawie którego Centrala Funduszu dokonuje podziału środków finansowych w związku z zawarciem umowy nr 10/FM/1374/2023/368 z dnia 6 grudnia 2023 r. na udzielenie dotacji celowej (aneksowanej w dniu 12 marca 2025 r.);
Wprowadzenie przepisu umożliwiającego aktualizację złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego wniosków o wypłatę dofinansowania dotyczącego IV transzy, o której mowa w § 2 ust. 3 pkt 3 lit. a umowy stanowiącej załącznik nr 2 do zarządzenia, w terminie 5 dni roboczych od dnia wejścia w życie zarządzenia.
20 marca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej
Projekt rozporządzenia ma na celu wprowadzenie dwóch nowych rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej tj. karty medycznych czynności ratunkowych i karty medycznej lotniczego zespołu ratownictwa medycznego. Pierwsza z kart stanowi dokumentację medyczną naziemnych zespołów ratownictwa medycznego, a druga lotniczych zespołów ratownictwa medycznego. Obie karty będą wypełniane i przetwarzane w Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego. Do dnia 31 grudnia 2025 r. karta medycznych czynności ratunkowych oraz karta medyczna lotniczego zespołu ratownictwa medycznego będą mogły być prowadzone na dotychczasowych zasadach.
24 marca 2025 roku został opublikowany komunikat Ministra Zdrowia dotyczący przedłużenia terminu na uzyskanie wpisu do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego
Minister Zdrowia w komunikacie informuje, że w związku ze zbliżającym się terminem (tj. 26 marca 2025 r.) na uzyskanie wpisu do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego dla osób wykonujących zawody objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych (m.in. opiekun medyczny, technik farmaceutyczny, asystentka stomatologiczna), podjęte zostały działania mające na celu przedłużenie ww. terminu o 6 miesięcy.
24 marca 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
Projekt ustawy zakłada dokonanie nowelizacji w:
ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia,
ustawie z dnia z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
Celem projektu ustawy jest wprowadzenie nowego systemu rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej. System ma umożliwiać ustalenie kolejności udzielania świadczeń opieki zdrowotnych. W założeniu projektodawcy system ten ma pozwolić na uproszczenie i przyspieszenie procesu rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej oraz zapewnić świadczeniobiorcom łatwiejszy dostęp do informacji o dostępności terminów u wszystkich świadczeniodawców. Zgodnie z postanowieniami projektowanej ustawy do systemu rejestracji zostaną wprowadzone elektroniczne rozwiązania centralne takie jak przede wszystkim scentralizowany system zgłoszeń na świadczenia opieki zdrowotnej oraz centralnie prowadzony wykaz oczekujących na ich udzielenie. Centralna elektroniczna rejestracja na początkowym etapie jej funkcjonowania będzie dotyczyć tylko części zakresów świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w trybie ambulatoryjnym, które zostaną wymienione w wykazie.
Świadczenie opieki zdrowotnej będzie umieszczane w wykazie, na podstawie analizy uwzględniającej średni czas oczekiwania na udzielenie świadczenia, sposób jego udzielenia oraz liczbę udzielanych świadczeń. W 2025 r. projektowanym rozwiązaniem objęte zostaną świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach kardiologii, a także świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach programu profilaktyki raka szyjki macicy oraz programu profilaktyki raka piersi.
W projekcie ustawy przewidziano dwa podstawowe sposoby dokonywania zgłoszenia centralnego. Po pierwsze możliwe to będzie na dotychczasowych zasadach, tj. bezpośrednio u świadczeniodawcy, w tym osobiście, telefonicznie albo z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, po drugie przy wykorzystaniu funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta. W wyniku dokonania zgłoszenia centralnego, bez względu na wybór sposobu jego dokonania, świadczeniobiorcy zostanie wyznaczony termin udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej. Przy jego wyznaczaniu będzie uwzględniana kolejność zgłoszenia oraz kryteria dotyczące świadczenia opieki zdrowotnej. Świadczeniobiorca otrzyma potwierdzenie wyznaczenia konkretnego terminu udzielenia świadczenia.
25 marca 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
W systemie ochrony zdrowia brakuje rozwiązań pozwalających na monitorowanie, zarówno na poziomie wojewódzkim, jak i na centralnym, informacji o aktualnym stanie zasobów: łóżek szpitalnych, pracowników medycznych, infrastruktury, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, gazów medycznych oraz krwi i jej składników. W aktualnie funkcjonujących systemach informacji brakuje też danych o tymczasowym wyłączeniu łóżek z eksploatacji, które wynikają z awarii lub złego stanu technicznego, niedostępności sali chorych, zdarzeń losowych czy czasowego ograniczenia zdolności obsługi. W związku z tymi problemami podjęto decyzję o stworzeniu centralnego systemu teleinformatycznego Ewidencja Potencjału Świadczeniodawcy (EPS), którego celem jest zapewnienie możliwości monitorowania zasobów usługodawców w czasie rzeczywistym, w szczególności w zakresie infrastruktury, łóżek szpitalnych, pracowników medycznych, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, gazów medycznych oraz możliwości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Jak najszersza automatyzacja ma na celu pozyskiwanie danych w czasie rzeczywistym oraz odciążanie personelu w obszarze zadań związanych ze sprawozdawczością. Wdrożenie systemu ma na celu poprawę jakości opieki przedszpitalnej oraz podniesienie jakości procesu decyzyjnego w zakresie ochrony zdrowia. Projektowana ustawa zakłada, że System Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia (SEZOZ), staje się z dniem 1 stycznia 2027 r. systemem EPS. Dane zgromadzone w systemie SEZOZ stają się z tym dniem danymi systemu EPS.
26 marca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego „Profilaktyka 40 PLUS”
Projekt rozporządzenia przewiduje, że etap realizacji programu pilotażowego będzie obejmować, jak dotychczas, etap realizacji programu pilotażowego od dnia 1 lipca 2021 r. do dnia 30 kwietnia 2025 r., ale w zakresie wystawiania skierowań przez System P1, a także do dnia 31 maja 2025 r., w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach programu pilotażowego na podstawie skierowań wystawionych w powyższym terminie. Konsekwencją tych zmian jest konieczność wydłużenia okresu etapu ewaluacji programu pilotażowego do dnia 31 lipca 2025 r..
26 marca 2025 roku weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/327 w sprawie europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia (EPDZ).
Celem rozporządzenia jest poprawa dostępu do elektronicznych danych zdrowotnych oraz zapewnienie pacjentom pełnej kontroli nad swoimi danymi. EPDZ umożliwi pacjentom, naukowcom, innowatorom i organom regulacyjnym wykorzystanie potencjału bezpiecznej wymiany danych zdrowotnych. Pierwsze kategorie danych podlegać będą wymianie w ramach EPDZ od 2029 r., kolejne kategorie - od 2031 r. Do tego czasu konieczne jest przygotowanie infrastruktury technicznej oraz powołanie organów odpowiedzialnych za wdrożenie przepisów rozporządzenia np.: organu ds. e-zdrowia czy organu ds. dostępu do danych, które zapewnią wysoki poziom ochrony danych pacjenta. Dzięki EUZ państwa unijne będą mogły wspólnie przygotowywać się i reagować na kryzysy oraz współpracować w zakresie np. działań profilaktycznych, leczenia chorób czy też polityki lekowej.

LEKI
10 marca 2025 r. zostało ogłoszone Obwieszczenie Ministra Zdrowia w sprawie wykazu produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Tzw. lista antywywozowa obejmuje leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, których brakuje w 5 proc. aptek w danym województwie. Informacje o brakach zgłaszają wojewódzcy inspektorzy farmaceutyczni głównemu inspektorowi, a ten informuje o tym ministra zdrowia.
W porównaniu z obowiązującym wykazem ze stycznia będzie zawierała o jedną pozycję więcej - w sumie 272 produkty.
Z listy produktów zagrożonych brakiem dostępności zostaną usunięte krople do nosa Flixonase Nasule (Fluticasoni propionas), zawiesina 400 mcg/dawkę donosową 28 poj., stosowane w leczeniu polipów nosa i związanych z nimi objawów zmniejszenia drożności nosa. Na listę dodany za to będzie Depo-Medrol z Lidokainą (Methylprednisoloni acetas + Lidocaini hydrochloridum monohydricum), zawiesina do wstrzykiwań (40 mg + 10 mg)/ml 1 fiol. 1 ml - lek stosowany m.in. w chorobie zwyrodnieniowej stawów.
19 marca 2025 roku zostało opublikowane obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2025 r. w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na 1 kwietnia 2025 r.
Obwieszczenie refundacyjne obowiązujące od 1 kwietnia 2025 r. w porównaniu do poprzednio obowiązującego obwieszczenia zawiera następujące zmiany:
Do wykazu zostało dodanych 124 produktów bądź nowych wskazań.
Dla 151 produktów wprowadzono obniżki cen zbytu netto.
Dla 7 produktów wprowadzono podwyżki cen zbytu netto.
Dla 335 pozycji w obwieszczeniu spadnie dopłata pacjenta.
Dla 273 pozycji w obwieszczeniu wzrośnie dopłata pacjenta.
Dla 366 produktów ulegną obniżeniu ceny detaliczne.
Dla 207 produktów wzrosną ceny detaliczne.
Na kolejny okres w obwieszczeniu nie znajdzie się 77 produktów bądź wskazań figurujących w poprzednim obwieszczeniu.
20 marca 2025 roku Minister Zdrowia wydał komunikat w sprawie zmiany wskazań refundacyjnych dla doustnych leków zawierających haloperidol
Od 1 kwietnia 2025 roku leki zawierające haloperidol będą objęte finansowaniem w zakresie wskazania takiego jak choroby psychiczne lub upośledzenia umysłowe, a w zakresie wskazań pozarejestracyjnych w przypadku choroby Huntingtona.
21 marca został opublikowany Komunikat Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 20 marca 2025 r.
Główny Inspektor Farmaceutyczny przedstawił stanowisko w sprawie realizacji zapotrzebowań na produkty lecznicze oraz problematyki cofania zezwoleń na prowadzenie aptek. GIF poruszył następujące kwestie:
Wydawanie leków z apteki na podstawie zapotrzebowania – każdy dokument, który jest podstawą do wydania produktu leczniczego musi podlegać ocenie farmaceuty, który ma obowiązek odmowy wydania leku jeżeli ma wątpliwość co do wykorzystania leku.
Wystawianie i realizacja zapotrzebowań – do realizacji zapotrzebowania nie może dochodzić w sytuacji podejrzenia, że realizacja doprowadzi do naruszenia prawa.
Podmioty uprawnione do wystawiania zapotrzebowań- Zapotrzebowanie na produkty lecznicze może być wystawione jedynie przez podmiot prowadzący działalność leczniczą (widniejący w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą), w celu realizacji świadczeń udzielanych przez ten podmiot, a więc w zakresie służącym realizacji jego zadań. Główny Inspektor Farmaceutyczny przypomina, że przychodnie i ambulatoria w nich funkcjonujące nie prowadzą farmakoterapii pacjentów czyli nie są uprawnione do nieodpłatnego udostępniania leków pacjentom.
Produkty lecznicze dostarczane na podstawie zapotrzebowań do podmiotów świadczących ambulatoryjne świadczenia zdrowotne - Podmiot prowadzący aptekę, w tym personel fachowy każdej apteki, powinien wiedzieć, że produkty lecznicze nabywane przez zakład leczniczy na podstawie zapotrzebowania, powinny być uwzględnione w rozporządzeniu z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie.
Realizacja zapotrzebowań przez apteki – działanie to musi mieścić się w zakresie potrzeb podmiotu leczniczego.
Sytuacje budzące uzasadnione podejrzenie co do pozamedycznego wykorzystania produktów leczniczych.
Leki zamieszczane na zapotrzebowaniach.
21 marca 2025 roku weszło w życie zarządzenie nr 20/2025/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 20 marca 2025 roku zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe
Postanowieniami zarządzenia wprowadzone zostały zmiany w zarządzeniu Nr 9/2025/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 stycznia 2025 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe tj.:
W załączniku nr 2t do zarządzenia, określającym Katalog refundowanych substancji czynnych w programach lekowych, w kolumnie „Uwagi” dla produktu rozliczeniowego o kodzie 5.08.07.0000117 wprowadzono zmianę umożliwiającą rozliczanie produktów leczniczych:
a) Omnitrope SurePal Liquid in Carpule 5 mg / 1.5 ml (somatropinum), płyn do wstrzykiwań, 5 mg/1,5 ml, GTIN: 05050650023077 („Omnitrope SurePal”), dla którego Minister Zdrowia wydał zgodę na czasowe dopuszczenie do obrotu nr DOP/01494/24 z dnia 18 grudnia 2024 r.,
b) Omnitrope SurePal Liquid in Carpule 5 mg / 1.5 ml (somatropinum), roztwór do wstrzykiwań, 5 mg/1,5 ml, („Omnitrope SurePal”), dla którego Minister Zdrowia wydał zgodę na czasowe dopuszczenie do obrotu nr DOP/ 00053/25 z dnia 23 stycznia 2025 r.;
Załącznik nr 61 do zarządzenia, określający Powołanie Zespołu Koordynacyjnego do spraw Leczenia Chorób Śródmiąższowych Płuc, został zaktualizowany do wcześniej obowiązującej wersji z określonymi funkcjami przewodniczącego oraz wiceprzewodniczącego dla poszczególnych członków zespołu koordynacyjnego.
