top of page

Nowy standard kształcenia na kierunku pielęgniarstwo studia I i II stopnia

Zdjęcie autora: banaszewska.plbanaszewska.pl

Zaktualizowano: 5 dni temu

16 października 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Nauki z dnia 10 października 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.


 

W rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego zmianie uległ załączniki nr 4 rozporządzenia, a co za tym idzie zmienił się standard kształcenia dla zawodu pielęgniarki.


Nowy standard kształcenia przygotowujący do wykonywania zawodu pielęgniarki ma zastosowanie począwszy od cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2025/2026.


Nowe obowiązki szkół wyższych


Zmiana standardu kształcenia oznacza dla Uczelni konieczność:

a)    dostosowania programów studiów do zmienionych regulacji dla nowego cyklu kształcenia. Nowe przepisy wiążą się ze zmianą całego programu studiów, a co za tym idzie zmianą sylabusów, efektów kształcenia oraz planów studiów, a także wielu innych dokumentów niezbędnych do prawidłowego prowadzenia kształcenia

b)    dostosowania wymagań odnośnie kadry nauczycieli akademickich

c)     obowiązkowego wykorzystania w procesie kształcenia nie tylko pracowni umiejętności pielęgniarskich, ale też pracowni symulacji wysokiej wierności

d)    zmiany sposobu weryfikacji efektów uczenia się.


Nowy standard kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo - studia I stopnia


Pielęgniarstwo– studia I stopnia najważniejsze zmiany:


1.     Dodano do standardu informację, że studia mają profil praktyczny, a co za tym idzie program studiów obejmuje zajęcia lub grupy zajęć kształtujące umiejętności praktyczne, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50 % liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów.

2.     Nowe wymogi dotyczące liczebności grup: Zajęcia w pracowniach umiejętności pielęgniarskich, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane w grupach liczących nie więcej niż 8 studentów, z tym że zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w oddziałach szpitalnych intensywnej terapii, neonatologicznych i pediatrycznych oraz w blokach operacyjnych i podstawowej opiece zdrowotnej są realizowane w grupach liczących nie więcej niż 4 studentów.

3.     Nazwa zajęć w grupie A została zmieniona z „Nauki podstawowe” na „Nauki przedkliniczne”.

4.     Dodano nowe wymagania w ramach kształcenia. W ramach kształcenia w grupach zajęć B i C są prowadzone zajęcia obejmujące treści kształcenia z zakresu:

a)     podstaw pielęgniarstwa, w ramach których nie mniej niż 200 godzin jest realizowanych w formie ćwiczeń w pracowni umiejętności pielęgniarskich lub pracowni symulacji wysokiej wierności; zajęcia w formie ćwiczeń są realizowane przed rozpoczęciem zajęć praktycznych z tego zakresu w warunkach naturalnych

b)    badania fizykalnego, w ramach których nie mniej niż 40 godzin jest realizowanych w formie ćwiczeń w pracowni umiejętności pielęgniarskich lub pracowni symulacji wysokiej wierności, lub w warunkach naturalnych

c)     etyki zawodu pielęgniarki, w wymiarze nie mniejszym niż 35 godzin.

5.     Zmieniono ilość pracy własnej studenta - do 30 % liczby godzin zajęć w każdej z grup zajęć A-D (łącznie nie więcej niż 726 godzin) może być realizowane jako praca własna pod kierunkiem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia.

6.     Zwiększono ilość punktów ECTS jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – będzie to 30 % zamiast 10% .

7.     Zmianie ulega rozkład godzinowy zajęć praktycznych i praktyk – zajęcia z grupy E i F.

8.     Student zobowiązany będzie zrealizować dodatkowo praktyki z zakresu:

a)     Medycyna ratunkowa i pielęgniarstwo ratunkowe oraz

b)    Praktyki zawodowe wybierane indywidualnie przez studenta w wymiarze 80 h.

9.     Proces kształcenia odbywa się z wykorzystaniem infrastruktury pozwalającej na osiągnięcie efektów uczenia się, w skład której wchodzi już nie tylko pracownia umiejętności pielęgniarskich, ale też pracownie symulacji wysokiej wierności.

10.  Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe będą mogły być prowadzone nie tylko w oparciu o infrastrukturę podmiotów wykonujących działalność leczniczą z którymi uczelnia zawarła porozumienia, ale też w oparciu o infrastrukturę uczelni.

11.  Kształcenie umożliwiające osiągnięcie efektów uczenia się w grupach zajęć B-D, w ramach zajęć obejmujących treści kształcenia z zakresu opieki pielęgniarskiej i położniczej, będzie musiało być prowadzone przez nauczycieli akademickich posiadających prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub zawodu położnej oraz co najmniej roczną praktykę zawodową w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć lub inne osoby posiadające takie kompetencje i taką praktykę.

12.  Zajęcia praktyczne (grupa zajęć E) są prowadzone przez nauczycieli akademickich posiadających prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub zawodu położnej oraz co najmniej dwuletnią ( w poprzednim standardzie roczną) praktykę zawodową w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć lub inne osoby posiadające takie kompetencje i taką praktykę.

13.  Dodanie lub uszczegółowienie efektów uczenia się dotyczących m.in.:

a)     przeprowadzania badań kwalifikacyjnych do szczepień ochronnych i ich wykonywania, realizowania obowiązujących procedur w sytuacji wystąpienia niepożądanego odczynu poszczepiennego oraz prowadzenia sprawozdawczości w zakresie szczepień ochronnych

b)    wykonywania badania elektrokardiograficznego u dorosłego w spoczynku oraz interpretowania składowych prawidłowego zapisu czynności bioelektrycznej serca oraz rozpoznawania cech elektrokardiograficznych stanów zagrożenia życia i zdrowia

c)     profilaktyki onkologicznej oraz opieki nad osobami z chorobą nowotworową w trakcie leczenia onkologicznego

d)    zagadnień związanych z telemedycyną i e-zdrowiem.

14.  Nowy standard kształcenia przewiduje również odstąpienie od wymogu przygotowania pracy dyplomowej oraz wprowadzenie zmian dotyczących zakresu egzaminu dyplomowego.

Nowy standard kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo - studia II stopnia


Pielęgniarstwo– studia II stopnia najważniejsze zmiany:


1.     Podobnie jak w przypadku studiów I stopnia wprowadzono wymogi dotyczące ilości studentów w grupach. Zajęcia w pracowniach umiejętności pielęgniarskich, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane w grupach liczących nie więcej niż 8 studentów, z tym że zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w oddziałach szpitalnych intensywnej terapii, neonatologicznych i pediatrycznych oraz w blokach operacyjnych i podstawowej opiece zdrowotnej są realizowane w grupach liczących nie więcej niż 4 studentów.

2.     Zmniejszono ilość godzin i punktów ECTS w zakresie zajęć w grupie A - Nauki społeczne i humanistyczne.

3.     Do dyspozycji uczelni pozostawi się nie mniej niż 200 godzin zajęć (16 punktów ECTS), które mogą być realizowane jako zajęcia uzupełniające wiedzę, umiejętności lub kompetencje społeczne w grupach zajęć A-C, z tym że program studiów umożliwia studentowi wybór zajęć, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 5 % liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów. W poprzednim standardzie do dyspozycji uczelni pozostawało 150 godzin zajęć ( 12 punktów ECTS).

4.     Zwiększono ilość godzin jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zamiast 10 % będzie to odpowiednio:

a) 20 % liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów - w przypadku studiów o profilu praktycznym

b) 30 % liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów - w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim.

5.     Zmieniono nazewnictwo praktyk zawodowych i ich zakres. Dodano w zakresie praktyk zawodowych: Ordynowanie leków i wystawianie recept w wymiarze 20 godzin.

6.     Realizacja zajęć w ramach praktyk zawodowych (grupa zajęć D) w warunkach naturalnych będzie musiała być poprzedzona realizacją zajęć w warunkach symulowanych w oparciu o scenariusze wysokiej wierności prowadzonych w grupie zajęć A w wymiarze co najmniej 10 godzin oraz w grupie zajęć B w wymiarze co najmniej 96 godzin.

7.     Kształcenie umożliwiające osiągnięcie efektów uczenia się w grupach zajęć A-C, w ramach zajęć obejmujących treści kształcenia z zakresu opieki pielęgniarskiej, jest prowadzone przez nauczycieli akademickich posiadających prawo wykonywania zawodu pielęgniarki oraz co najmniej dwuletnią (w poprzednim standardzie roczną) praktykę zawodową w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć lub inne osoby posiadające takie kompetencje i taką praktykę.

8.     Studia II stopnia kończą się obroną egzaminem dyplomowym obejmującym prezentację pracy dyplomowej i weryfikację osiągniętych efektów uczenia się objętych programem studiów. Praca dyplomowa ma charakter badawczy, a jej zakres obejmuje efekty uczenia się objęte programem studiów. Studia kończą się egzaminem dyplomowym obejmującym prezentację pracy dyplomowej i weryfikację osiągniętych efektów uczenia się objętych programem studiów.

9.     Dodanie lub uszczegółowienie efektów uczenia się dotyczących wykonywania świadczeń zdrowotnych w zakresie przede wszystkim opieki nad pacjentem:

a)     z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc w warunkach opieki stacjonarnej i domowej

b)    wentylowanym mechanicznie – w warunkach opieki stacjonarnej i domowej

c)     leczonym hemodializą, dializą otrzewnową i technikami pokrewnymi

d)    z przetoką jelitową i przetoką moczową

e)     z zastosowanym żywieniem dojelitowym i pozajelitowym

f)      z ranami o różnej etiologii

g)     z cukrzycą

10.  Pielęgniarki będą musiały dodatkowo nabyć umiejętności wykonywania świadczeń zdrowotnych z zakresu:

a)     terapii ciągłego podskórnego wlewu insuliny oraz modyfikowania i obliczania dawki insuliny

b) rehabilitacji osób z przewlekłymi zaburzeniami psychicznymi - samodzielnie lub we współpracy z innymi członkami zespołu terapeutycznego

c)     terapii bólu ostrego i przewlekłego

d)    realizowania zadań edukatora do spraw diabetologii

e)     zasad orzekania o czasowej niezdolności do pracy i wystawiania zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy.


2 wyświetlenia

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page