top of page

Raport samooceny – Uczelnia przed wizytacją PKA - cz. 7

Zdjęcie autora: banaszewska.plbanaszewska.pl

 

Uczelnia przed wizytacją Polskiej Komisji Akredytacyjnej jest odpowiedzialna za przygotowanie raportu samooceny będącego zaprezentowaniem wizytowanego kierunku, pokazaniem jak funkcjonuje, jaką ma strategię rozwoju, a także przedstawieniem obserwowanych i spodziewanych efektów uczenia się w zakresie edukacji.

 

Dziś omówimy najważniejsze elementy ósmego kryterium raportu samooceny - czyli wsparcia studentów w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym i wejściu na rynek pracy oraz rozwój i doskonalenie form wsparcia.

 

Kryterium 8 to przedstawienie działalności uczelni w zakresie potocznie nazywanego w uczelniach Biura Karier. System wsparcia studentów w tym zakresie powinien oferować różnorodne formy wsparcia, które odpowiadają potrzebom różnych grup studentów. Wsparcie powinno obejmować między innymi sferę dydaktyczną, naukową, materialną, społeczną i zawodową. Szczególne wsparcie uczelnia zapewnia oczywiście studentom niepełnosprawnym i ze szczególnymi potrzebami. Formy wsparcia dla studentów ze szczególnymi potrzebami powinny zostać opisane szeroko – nie tylko w zakresie infrastruktury, ale także w zakresie wsparcia psychologicznego, dydaktycznego czy osobistego. W zakresie wsparcia wszystkich grup studentów warto wskazać możliwość uczestniczenia przez studentów w konferencjach czy sympozjach naukowych, a także wyjazdach integracyjnych i naukowych. Do ważnych elementów wspierających rozwój naukowy i osobisty studentów należy zaliczyć również możliwość udziału w studenckich kołach naukowych oraz wyjazdach międzynarodowych w ramach programu Erasmus+. Koła naukowe to nie tylko możliwość zdobycia dodatkowej wiedzy czy doświadczenia, ale przede wszystkim szansa, aby stać się częścią wspólnoty akademickiej. Studenckie inicjatywy powinny być wspierane organizacyjnie i finansowo przez uczelnię. Uczelnia powinna tez dodatkowo określać formy korzystania przez studentów z zasobów bibliotecznych uczelni, wsparcia nauczycieli akademickich oraz dostępności pomieszczeń uczelni dla studentów.

 

W zakresie wchodzenia absolwentów na rynek pracy Uczelnia powinna:

  • Organizować kursy i webinary,

  • Organizować doszkalanie i doradztwo zawodowe,

  • Przedstawić współpracę z pracodawcami z różnych sektorów gospodarki,

  • Umożliwiać w miarę możliwości uczelni kontynuowanie edukacji.

 

Ważnym aspektem jest wsparcie studentów w zakresie materialnym. Studenci mogą ubiegać się o pomoc materialną w formie:

  • stypendium Ministra Edukacji i Nauki,

  • stypendium Rektora,

  • stypendium za wyniki artystyczne lub sportowe,

  • stypendium socjalne,

  • stypendia dla osób z niepełnosprawnością,

  • zapomogi.

 

Dodatkowo uczelnia powinna określić system motywowania studentów do osiągania lepszych wyników w nauce oraz działalności naukowej oraz sposobów wsparcia studentów wybitnych. Uczelnia może w tym zakresie organizować konkursy, nagradzać najlepszych studentów na roku czy też wspierać studentów szczególnie zaangażowanych w życie akademickie.


 

W kryterium ósmym uczelnia powinna także opisać procedury związane ze skargami i wnioskami studentów. Uczelnia może zostać poproszona o przedstawienie procedur związanych z mobbingiem i dyskryminacją, zażaleń na otrzymaną ocenę czy zgłaszaniem potrzeb studentów związanych z edukacją i udziałem studentów w życiu akademickim. Dodatkowymi drogami wspomagającymi studentów w dochodzeniu ich praw oraz zgłaszania potrzeb może być działanie Samorządu Studenckiego oraz udział przedstawicieli studentów w posiedzeniach Senatu oraz Komisji.

 

Kolejnym sposobem przekazywania informacji dotyczących ewentualnych nieprawidłowości czy wniosków przez studentów są semestralne ankiety studenckie. W uczelni powinien być zastosowany wszechstronny i wielopoziomowy system rozpatrywania skarg i wniosków, który zwiększa skuteczność i możliwości zgłaszania przez studentów problemów. Wszelkie informacje na temat sposobu i form kontaktu z uczelnią powinny być umieszczone na stronie internetowej podmiotu. To właśnie w tej części raportu uczelnia powinna opisać jednostki działające w uczelni, które przygotowane są do obsługi studentów, a także opisać funkcjonowanie Samorządu Studenckiego i jego aktywność. Do aktywności Samorządu należy także zaliczyć reprezentowanie interesów studentów, udział w Komisjach i Senacie, opiniowanie zmian w programach studiów i regulaminach oraz organizowanie różnorodnych spotkań dla studentów.


System wsparcia studentów musi podlegać ciągłemu monitorowaniu i dostosowywaniu do aktualnych i przewidywanych przyszłych potrzeb. Powinno odbywać się to dzięki regularnym badaniom ankietowym wśród studentów. Studenci powinni mieć możliwość wypowiedzieć się w anonimowej ankiecie na różne tematy związane z funkcjonowaniem uczelni. Ankiety są przedmiotem analizy Komisji ds. Jakości Kształcenia, a jej wyniki są wykorzystywane do monitorowania procesu uczenia się, wsparcia studentów oraz funkcjonowania Uczelni.

 



3 wyświetlenia

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page