Czy wiesz, że reklamę wyrobu medycznego adresowana do osób wykonujących zawód medyczny stanowi nie tylko przekaz w czasie kongresów, wizyt u lekarzy, farmaceutów i innych osób wykonujących zawód medyczny, ale reklamą może być również uzasadnienie do pytania zadawanego w przetargu?
Reklama wyrobu medycznego to każda informacja służąca zachęcie do nabywania lub stosowania wyrobu medycznego, a zatem może się okazać, że reklama wyrobu medycznego będzie zawarta w uzasadnieniu pytania zadawanego w czasie przetargu do Specyfikacji Warunków Zamówienia o wyjaśnienie jej treści poprzez wskazanie „czy zamawiający żąda, aby zamawiany wyrób medyczny posiadał” … (określone w tym pytaniu cechy).
Każdorazowo należy pamiętać, że zgodnie z art. 7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 na etykietach, w instrukcjach używania, przy udostępnianiu, wprowadzaniu do używania i w reklamie wyrobów zakazane jest używanie tekstów, nazw, znaków towarowych, obrazów i symboli lub innych znaków, które mogą wprowadzić w błąd użytkownika co do przewidzianego zastosowania, bezpieczeństwa i działania wyrobu poprzez:
1.przypisanie wyrobowi funkcji i właściwości, których wyrób nie posiada;
2.wywołanie fałszywego wrażenia co do leczenia lub diagnozy, funkcji lub właściwości, których wyrób nie posiada;
3.nieinformowanie użytkownika o prawdopodobnym ryzyku związanym z używaniem wyrobu zgodnie z jego przewidzianym zastosowaniem;
4.sugerowanie zastosowań wyrobu innych niż te, które zostały podane jako stanowiące część przewidzianego zastosowania, w odniesieniu do którego przeprowadzono ocenę zgodności.
Dodatkowo należy pamiętać, że materiały promocyjne, prezentacje i informacje o wyrobach medycznych nie mogą wprowadzać w błąd co do właściwości i działania wyrobu.
Dystrybutor wyrobu medycznego przygotowując własne materiały informacyjne na podstawie katalogów, kart produktów i innych materiałów udostępnianych przez producenta wyrobu medycznego musi zawrzeć w tym materiale kompletne i prawdziwe informacje o nazwie, cechach i zastosowaniu wyrobu medycznego.
Jednocześnie warto pamiętać, że reklamy wyrobu medycznego nie stanowią:
1.katalog handlowy lub lista cenowych zawierające wyłącznie nazwę handlową, cenę wyrobu lub specyfikację techniczną;
2.informacja umieszczona na opakowaniach oraz załączona do opakowań wyrobów, zgodnie z przepisami ustawy i rozporządzenia 2017/745 lub rozporządzenia 2017/746.